Všechny naše kliniky a lékárny fungují v běžném rozsahu dle aktuální provozní situace. Vstupujte s nasazeným respirátorem FFP2.

Dostupnost naší péče nebyla koronavirem nijak dotčena

21. ledna 2021

Dostupnost naší péče nebyla koronavirem nijak dotčena

Jak se změnily nákupní zvyklosti pacientů v době koronavirové? Co nejčastěji v malešické EUC Lékárně vyhledávají právě v zimním období? A co kupují například o víkendu? Odpověděl nám Mgr. Ondřej Šimandl z malešické EUC Lékárny.

Pozorujete výrazné změny v tom, co lidé kupovali u vás v lékárně ve stejném období třeba před dvěma lety?

Ano – do značné míry je to dáno i přetrvávající koronavirovou pandemií. Návštěvníci naší lékárny nyní častěji žádají, kromě roušek a nejrůznějších dezinfekčních prostředků, zejména léky na potlačení projevů nachlazení a velmi často i přípravky na podporu imunity. Léky proti bolesti, horečce, kašli či proti rýmě bezpochyby ve volném prodeji hrají prim. Stejně tak i přípravky obsahující vitamin C, D a zinek, a doplňky stravy s obsahem přírodních látek podporujících správnou funkci imunitního systému.

Naopak znatelně, dle mého soudu, klesla spotřeba antibiotik na léčbu respiračních infekcí, což z pohledu zdravotníka vnímám jako velmi pozitivní. Nepochybně je to dáno i „nepopulárními“ protikoronavirovými opatřeními, kdy nás nošení roušek, častější používání dezinfekce a omezení déletrvajícího kontaktu s velkým množstvím lidí chrání nejen proti COVIDu, ale i dalším infekčním onemocněním, včetně těch respiračních.

A co se naopak nezměnilo?

Myslím si, že se nám stále daří, přes nepřízeň současné situace, udržet vysoký standard našich služeb. Kromě volného prodeje a výdeje léčiv na recept je to i možnost bezplatné rezervace lékařem předepsaných léků prostřednictvím našeho webu euc.cz/erecept, nebo vyzvednutí zásilky z e-shopu naší společnosti euclekarna.cz. Právě dvě poslední zmiňované služby jsou v současné epidemické situaci velmi užitečné.

Možnost výběru v klidu domova, případná porada s farmaceutem on-line a vyzvednutí zásilky či lékařem předepsaných léků bez zbytečně dlouhé doby strávené mimo bezpečí domova je ideálním řešením. Existují ale situace, kdy je zkrátka osobní konzultace se zdravotníkem, ať už lékárníkem či přímo lékařem, nezbytná a rozhodně ji nikdy žádná jiná forma konzultace nemůže nahradit. O to více mě mrzí nutné, ale dočasné, omezení konzultační činnosti – namátkou lékového poradenství a detailní kontroly kombinace užívaných léčiv, nácviku správné aplikace léčiv, měření krevního cukru nebo testování paměti. I tyto služby, které jsou pro naše klienty bezplatné, se nám jistě brzy podaří obnovit. Já sám se na osobní setkání s našimi pacienty velmi těším – mám radost, stejně jako mé kolegyně, když se pacient vrátí a řekne: „Vy nám vždycky dobře poradíte. Pomohlo mi to!“

Jako velký benefit pro naše pacienty vnímám i udržení 24hodinové lékárenské služby 7 dní v týdnu … i o Štědrém dnu.

Nepřetržitý provoz vaší lékárny je pro obyvatele Malešic, ale i okolních městských částí velkou výhodu. Pro co si lidé chodí třeba právě o víkendu?

Termín „nonstop“ se mi moc nelíbí. Lékárna není přeci jen herna nebo benzínová pumpa, ale zdravotnické zařízení. Nic to ale nemění na faktu, že jsme tu pro všechny, kdo naši pomoc potřebují, prakticky neustále – tedy nonstop. Jsme jednou, tuším z 10, lékáren v celé České republice, která nepřetržitou pohotovost drží! Této výhody nevyužívají jen obyvatelé Malešic, ale i pacienti nedaleké Vinohradské nemocnice, kde není stálá lékárenská pohotovost zajištěna, či dokonce pacienti z jiných měst, např. Nymburka, Mladé Boleslavi či Kolína. A dokonce jsme tu měli i dámu z Orlanda v Kalifornii, ta tu ale byla na návštěvě u známých. Cizinci obecně tvoří početnou skupinu těch, kteří využívají služeb naší lékárny, včetně té pohotovostní.

A pro co si lidé chodí o víkendu? Popsali bychom celý list papíru a stále bychom nebyli u konce. V závislosti na ročním období se spektrum nejžádanějšího sortimentu samozřejmě mění – v letních měsících jsou to zejména přípravky po opalování, léky proti průjmu nebo obvaz či ortéza na podvrtnutý kotník. V zimě naopak dominují přípravky proti horečce a rýmě nebo bylinné čaje a vitamíny. Každý z lékárníků se během pohotovostní služby, nejen v létě, zimě nebo o víkendu, setká s pacienty žádajícími lék proti bolesti či zažívacím potížím, kojeneckou výživu, francouzské berle nebo třeba zkumavku na moč. Podstatou lékárenské pohotovosti je ale výdej léčiv předepsaných lékařem, které má pacient začít bezodkladně užívat. Velmi často se ale stává, že hodně po půlnoci přichází pacient s receptem vystaveným třeba již před týdnem. V takovém případě bych byl pro zavedení pohotovostního poplatku stejně, jako je tomu na lékařské pohotovosti! Většina pacientů ale přichází zcela odůvodněně a nezřídka se nám dostane i pochvaly: „Ještě, že vás tu máme!“ I to je jistě odměnou pro ty z nás, kteří, někdy opravu náročnou, pohotovost sloužíme.

Jakým způsobem ovlivnil koronavirus otevírací dobu lékárny a její organizační a provozní uspořádání?

Dostupnost naší péče nebyla nijak koronavirem dotčena – vždyť je to nemoc a o to více musíme dbát na to, abychom byli pacientům na blízku! Standardní otevírací doba lékárny tedy zůstala nedotčena. Lékárna je otevřena od pondělí do pátku – od 7 do 18, v pátek 17 hodin. V jiný čas mohou pacienti využít právě bezplatné pohotovostní služby, díky které je lékárna v provozu, jak jsem již říkal, neustále – 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu.

Co ale pandemie COVIDu v naší lékárně významně ovlivnila, jsou protiepidemická opatření – používání dezinfekce, která je návštěvníkům k dispozici, dodržování bezpečného odstupu mezi sebou a regulace počtu návštěvníků přímo v prostoru lékárny. Každý z pacientů si v lékárně mohl kromě stojanu s dezinfekcí všimnout i plexiskla na tárách, které chrání je i lékárníka. Každý z nás, zaměstnanců lékárny, pak musí dodržovat zvýšený hygienický režim – častá dezinfekce rukou, používání ochranných rukavic a samozřejmě i respirátorů. Zároveň musíme kontrolovat i dodržování bezpečnostních opatření ve vztahu k pacientovi – zejména odstupy a aktuální počet návštěvníků v lékárně. … Už chybí jen stánek před lékárnou s horkým čajem či grogem pro zahřátí pacientů čekajících v zimních měsících před lékárnou. Osobně si ale velmi vážím věrnosti našich zákazníků a pacientů, kteří si tu frontu vystojí – oplátkou se jim snažíme všichni poskytnout maximální možnou péči a individuálně přistupovat k jejich potřebám.

Změnilo se nějak i spektrum návštěvníků vaší lékárny?

Takový trend nepozoruji. Genderově je to vyvážené, i když častěji jsou to možná ženy, které více pečují o zdraví svých blízkých i to své. Naopak o pohotovosti jsou to převážně muži, kteří využívají této služby.

Spektrum našich pacientů se příliš nemění, velmi často jsou to senioři, starostlivé maminky s dětmi, pečující tatínkové nebo cizinci. S některými z nich bychom si mohli s trochou nadsázky již tykat …a nebyla by to žoviálnost, ale vyjádření našeho několikaletého, vzájemně důvěrného, vztahu. Koneckonců, někteří ze „starých známých“ pacientů mi již tykají … a v tomto případě mi to není nepříjemné.

Související články

Více článků