05. června 2019 Moderní léčba a prevence

Jak funguje virtuální klinika?

Jste nemocní a chcete konzultovat s lékařem přímo z postele? Jste časově vytížení, nechcete vysedávat v čekárně s vidinou dlouhého čekání na vyšetření? Chcete mít jistotu, že máte svého lékaře na dosah, na svém mobilním telefonu? Čtenářům týdne.cz odpovídal Daniel Soukup, manažer virtuální kliniky EUC v úterý 4. června.

Kde se k takové službě můžu přihlásit?

Virtuální klinika vám umožní řešit problémy bez osobní návštěvy lékaře. Od 15. července to budete moci na eucpremium.cz dělat dvěma způsoby – chatovat s lékařem nebo konzultovat po telefonu. Já dnes hovořím o chatu s lékařem, který je pro pacienty v České republice novinkou. U nás v eucpremium.cz budete moci tedy chatovat s lékařem. To funguje tak, že si na naší webové stránce vyberete jedno ze 30 témat, vyplníte vstupní dotazník, lékař se s vámi spojí a poradí vám. Představte si ten chat jako například když si povídáte s kamarády na Facebook messengeru.

Neskončí to zase tím, že mi lékař řekne, ať si zajdu k doktorovi?

Naše virtuální klinika je nyní v pilotním provozu a statistiky ukazují, že naši lékaři vyřeší přímo ve virtuální klinice 70 % problémů, se kterými se pilotní pacienti na nás obracejí. I když spadnete do 30 %, kteří musí navštívit lékaře, můžete to nechat na nás. Naše koordinátorky vám návštěvu lékaře domluví. Abyste vy jako pacienti získali maximum z virtuální kliniky, je nejvýhodnější být klientem EUC Premia nebo být registrován u našich praktiků na EUC Klinikách. To má tu výhodu, že při konzultaci pomocí chatu má lékař přístup k vaší lékařské dokumentaci. (Nebojte vše jev souladu s právní regulací.). A může vám tedy poskytnout mnohem kvalitnější konzultaci. V EUC Premiu se virtuální klinika spouští v půlce července. Na EUC Klinikách bude virtuální klinika spuštěna ke konci roku 2019.

Co s vámi ve virtuální klinice můžu řešit?

To, co v naší virtuální klinice můžete řešit, se stále rozšiřuje. Začínali jsme s 20 základními okruhy, nyní v létě přibude dalších 10 a tím jsme již na 30-40 % toho, co se řeší u praktického lékaře. Na rozšiřování budeme dál pracovat. Řešíme problémy z oboru dermatologie, alergologie, urologie, gynekologie, psychologie, neurologie, gastro.

Jaké jsou výhody virtuální kliniky?

S lékařem ve virtuální klinice můžete konzultovat kdykoli a odkudkoli. Z domova, z dovolené, z práce. Stačí vám k tomu jen mobilní telefon nebo notebook a připojení na internet. Zatím má virtuální klinika ordinační hodiny od 8 do 18. Vyplníte dotazník, odešlete ho, lékař si ho prostuduje a dle našich statistik se s vámi do 20 minut spojí. Takže jste s ním v kontaktu skoro hned. Vlastní konzultace zabere čistého času 10 minut. Dokážeme vám tedy pomoci velice rychle. Nemusíte hledat toho správného lékaře. Čísla z českého zdravotnictví ukazují, že pacienti k jednomu problému navštíví několik lékařů i různých specializací. Většinou pacient nedokáže správně odhadnout, ke kterému lékaři jít a zároveň pacienti nepoužívají jako první kontakt svého praktika. U nás během chvilky svůj problém vyřešíte a pokud ne, nasměřujeme vás k tomu správnému odborníkovi. Nemusíte bloudit. Další velkou výhodou je snadný první kontakt s lékařem. Řada lidí návštěvu lékaře odkládá, neví, kam jít, nechce telefonovat nebo se jim nechce o svém problému mluvit. V chatu je to mnohem snazší, a proto se k lékaři dostanete dříve, než když byste museli přijít osobně. A pokud lékař doporučí léčbu, je zahájena dříve, a tedy je léčba často snadnější.

Jaké jsou nevýhody virtuální kliniky?

Virtuální klinika je nový nástroj a musí překonat počáteční nedůvěru u pacientů i lékařů. Ze zahraničí však víme, že jdeme po správné cestě. EUC je průkopníkem v této oblasti v České republice a já jsem opravdu rád, že EUC je odhodlána telemedicínu a e-health budovat. Jak se snažíme tuto nedůvěru překonat? Pacienty přesvědčíme kvalitou konzultací, snadnou dostupností péče a například navazujícími službami. Nenecháme nikoho skončit jen s radou. Pro lékaře je výhodné, že již dopředu ví, s čím pacient přichází a může se připravit. Virtuální klinika zrychluje přístup pacienta k lékaři i o několik týdnů. Lékař konzultující ve virtuální klinice může pracovat ve svém vlastním tempu, může konzultovat s kolegy. Velkou výhodou je, že lékař může pracovat z domova a v různé denní doby. Konzultace v podobě chatu přináší i medicínskou kvalitu – velmi strukturovaná data – vstupní i výstupní. Tím se šetří čas lékaře a jemu zbývá více času na pacienty, kteří potřebují fyzickou návštěvu. Virtuální konzultace ušetří administrativu lékaři, je automaticky zaznamenána do zdravotní dokumentace.

Pro koho je virtuální klinika a pro koho ne?

Obecně jsou služby virtuální kliniky pro všechny. Omezení vidím hlavně v tom, že virtuální konzultace zatím není hrazena z veřejného pojištění. Pacient si ji musí uhradit sám. Nyní chystáme možnost předplatného a později i platby za jednotlivou konzultaci.

Bude možné poslat doktorovi třeba fotografii? Například s vyrážkou se mi nechce čekat měsíc na volno na kožním.

U nás od půlky července se k lékaři dostanete prakticky hned. Naši lékaři se s Vámi spojí do 20 minut po odeslaní Vašeho dotazu. Dermatologie je dokonce vzorové využití virtuální kliniky. Právě dermatologie je dle našich statistik tou oblastí, která se virtuálně konzultuje nejvíce. Prostě jen vyfotíte vyrážku, zkontrolujete že fotka je kvalitní, v našem chatu použijete tlačítko přidat fotografii a lékař ji má ihned k dispozici. Pokud by se lékaři něco na fotce nelíbilo, chybělo, požádá Vás o další fotografii. A může Vám hned poradit. Pokud pak zjistí, že Váš problém vyžaduje návštěvu lékaře (opět podle statistik 70 % dotazů pacientů se daří vyřešit již v chatu), předá Vás koordinátorce péče a ta Vás objedná na návštěvu. Vše stihnete čistého času do 10 minut.

U nás na Šumavě není praktik, dokážete s tím něco?

Zatím vám s tím nedokážeme pomoci, ale právě virtuální klinika je nástroj, jak zařídit lékařskou péči v místech, kde chybí lékaři. Například v Německu, na druhé straně hranice, tento problém řešili také a dnes tam péči zajišťují telekonzultacemi lékaři z velkých měst. To je možnost i pro nás.

 


Daniel Soukup je manažerem virtuální kliniky EUC. Je průkopníkem v oblasti e-health a telemedicíny. V EUC odpovídá za rozvoj poskytování virtuální zdravotní péče, která stojí na digitálních formách komunikace mezi lékařem a pacientem. Intenzivně se věnuje rozvoji telemedicíny, digitalizace péče, zlepšování pacientské spokojenosti.

Související články

Více článků

ŽENY ŽENÁM 2019 Zlín

ŽENY ŽENÁM 2019 Ústí nad Labem

ŽENY ŽENÁM 2019 Ostrava

ŽENY ŽENÁM 2019 Olomouc