29. ledna 2019 Zdraví a životní styl

Jak se z únavy doslova nezbláznit?

Dlouhodobá únava není jen signálem, že se děje něco špatného v těle. Leckdy daleko víc souvisí se stavem psychiky. Proč mnozí chronicky unavení lidé končí v ordinacích psychiatrů, jsme se zeptali psychiatričky Andrey Dutkové, která působí na EUC Klinice Praha Opatovská.

Co se děje v našem těle, když jsme vyčerpaní? 

Vedle únavy se mohou objevovat další příznaky jako bolesti hlavy, poruchy zraku, zvýšená teplota, stavy podobné chřipce, bolesti kloubů, svalů, především těch zádových a na nohou. Přidávají se bolesti při chůzi, třes, podrážděnost a roztržitost. Vyčerpání ovlivňuje také pohlavní aktivitu, výjimkou nejsou poruchy spánku, nechutenství, klesá celková aktivita. Objevit se může stav zvaný derealizace. V něm se člověku může zdát, že život je jakoby v mlze a je odosobněný. 

Je dobré čekat, až tohle všechno samo pomine?

Pokud bude člověk tyto stavy ignorovat, přejdou v chronický stres. A ten může způsobit až psychiatrické diagnózy, se kterými mohou být lidé propuštěni z práce. 

Dlouhodobá únava a vyčerpání nastartují vývoj duševní nemoci? 

Ano, může se stát, že se ke všemu uvedenému přidá pocit neustálého ohrožení, pronásledování, také se mohou objevovat sluchové a vizuální halucinace. Takový člověk končí často někde na akutním psychiatrickém oddělení s akutním psychotickým stavem. 

Lidé trpící dlouhodobou nevysvětlitelnou únavou se opravdu často ocitají u psychiatra. Takže je to správně? 

Je to správná cesta, vždyť „tělo, mysl a duše“ jsou spojené nádoby a v propuknutí chronického únavového syndromu hraje emocionální stres vždy důležitou úlohu. Jeho vliv je pravděpodobně komplexní a spočívá v mnohočetném ovlivnění imunitního i hormonálního systému. 

Kdy máme mít podezření na chronický únavový syndrom? 

Pacienti s chronickou únavou, kteří by měli vyhledat pomoc psychiatra, jsou ti, u nichž všechna lékařská vyšetření nic špatného neodhalila, a příčinu únavy není možné vysvětlit žádnou jinou známou nemocí. Délka únavy neodpovídá vynaložené námaze. A abychom mohli mluvit o chronické únavě, musí tento stav trvat nejméně 6 měsíců. 

Vzpomenete si na nějakého pacienta s chronickou únavou? 

Lidé s chronickou únavou chodí do naší psychiatrické ambulance velmi často. Příkladem může být padesátiletý pacient, který byl zvyklý pracovat na dvěstě procent. Do toho se staral o těžce nemocnou sestru, rozpadal se mu partnerský vztah a odcizily se mu děti. Přišel s obrovskou únavou, teplotami a bolestmi celého těla, kdy lékaři nemohli nic najít. Pacient dostal půlroční neschopenku. Nasadila jsem mu antidepresiva, upravili jsme jeho životosprávu a konečně se začal věnovat také svým potřebám a koníčkům. Přestal mít pocit, že musí vše zvládnout, jeho stav se začal vylepšovat. 

Jak se nejlépe vypořádat s únavou? 

Abychom svůj stav nepřivedli do výše popsaného stavu, je třeba si položit otázku, co v životě vlastně musíme. Nemusíme v životě nic, jen zemřít. A tedy vše, co děláme, děláme proto, že to chceme. Abychom se mohli vyhnout nadměrnému stresu, měli bychom mít přesně vyhrazený čas na práci a na odpočinek. Ani stres, ani chronická únava nejsou vlastně nemoci, žádná běžná léčba na ně neexistuje. 

Když už se ocitneme ve stavu chronického vyčerpání, co pak?

Především je nezbytné naordinovat si odpočinek. Mezi nejlepší způsoby patří aktivity, jako jsou pěší vycházky, fitness, plavání, jízda na kole. Sportovní zátěž vrátí tělu patřičnou kondici, zbaví ho ztuhlosti a zároveň nám „vyčistí“ hlavu. Stres je vlastně neukončená reakce těla, kdy se něco začalo, ale neukončilo a fyzickým třesem dojíždí celý systém. Dále je důležité pravidelně jíst a věnovat pozornost složení stravy. Strava by měla být pestrá, dodávat vitaminy i dostatek bílkovin, určité minimum tuků a přiměřenou dávku sacharidů. 

Doporučujete třeba meditace či jiné relaxační techniky? 

Je určitě dobré uplatnit některé relaxační metody, meditační techniky, masáže a aromaterapii. Existují bylinné čaje, které pomáhají uvolnit nervové napětí, pomáhá i četba. Univerzální metodou zklidnění nervové soustavy je činnost s uplatněním jemné motoriky, například vyšívání, pletení, nebo kreslení či psaní, drobné mechanické nebo řezbářské práce. Člověk se soustředí na malé detaily své tvorby a snadněji se zbavuje vedlejších myšlenek každodenního dne a rutiny. A rovněž všem radím: Snažte se naplnit život kladnými emocemi a srdečnými a přátelskými vztahy. 

Najít si čas pro sebe a na své koníčky: to na únavu platí! 
MŮJ RECEPT PROTI VYČERPÁNÍ 
  • Dobře vím, co dokáže nadměrný stres způsobit. Když cítím známky stresu, snažím se ho nejprve uvědomit. Například mám bolesti žaludku, a tak své myšlenky zaměřím na to, odkud stres přichází a co ho vlastně mohlo způsobit. 
  • V situacích vyvolávajících stres se snažím zachovat klid, například si řeknu: Co by se nejhoršího mohlo stát? A to mne většinou odvede od panikaření. 
  • Svůj volný čas se snažím plánovat s dostatečným předstihem, abych se mohla dopředu těšit. 
  • Dávám si pozor na manipulaci, kdy je situace pro mne časově nevýhodná a mám se rozhodnout rychle a pod něčím tlakem. 
  • Věnuji se olejomalbě, četbě, pouštím si filmy, snažím se jednou týdně plavat a cvičit, chodím ven se psem, scházím se s dětmi, přáteli a občas zajdu na masáž těla a obličeje nebo jen ležím a odpočívám. Více na: dutkova.cz 

MUDr. Andrea Dutková je psychiatrička, psychoterapeutka a sexuoložka. Působí v EUC Klinice Opatovská. Poskytuje také kurzy rodinné a párové terapie. Její psychiatrická péče je hrazena zdravotními pojišťovnami. Další informace najdete na dutkova.cz

Související články

Více článků

Laboratorní vyšetření pro vegany a vegetariány. Které testy jsou důležité?

Chcete si prodloužit život? Můžete. Téměř o deset let

Bolest zad nemusí být váš problém

Kinetóza. Jak se připravit na cestování s dětmi