24. července 2017 Jak se žije v EUC

Není nic horšího než vymyslet produkt, který nikdo nechce

V dubnu posílil náš tým nový Business Development Director Jan Běhounek. Jeho hlavním úkolem je vybudovat silný tým, který zastřeší strategické projekty a zapojení EUC do elektronizace zdravotnictví. Bude mít na starosti také vývoj placených služeb, které přinesou EUC dodatečný zdroj financí, což se postupně stává nutností pro pokrytí investic a pro udržení špičkové medicínské úrovně. Šárka Snížková se zeptala Honzy na pár otázek.

Mohl bys nám přiblížit pojem business development?

Překladem sousloví business development (BD) je „rozvoj společnosti“, to, kam ji směřovat tak, aby přinášela lepší a kvalitnější služby a aby zákazník chtěl takové produkty společnosti častěji využívat a případně za ně i více platit.  A je jedno, jestli se jedná o BD ve firmě, která vyrábí boty, elektroniku, zájezdy nebo zdravotnické služby. Pořád je to to samé – vymyslet produkt, který zákazníci chtějí.

Je podle tebe důležité se odlišit, abychom byli úspěšní?

Samozřejmě že ano, musíme se odlišit. Jsme v konkurenčním prostředí a na volném trhu. Klient má možnost volby. Úspěšní jsou ti, co se v něčem odlišují (myšleno pozitivně). Málo průměrných se stalo opravdu úspěšnými. Takže ano, v něčem musíme být jiní, aby klient šel raději k nám než ke konkurenci. Musíme mít jasnou tvář, jasné služby. Musíme vybudovat takovou značku, aby klient věděl, co od EUC očekávat. Musíme mít jasný brand, budovat značku. Podobně jako v Hilton, Air Bank, Datart – takhle to vypadá, tohle nabízejí, takhle se ke mně chovají.

V čem vidíš v oboru zdravotnictví příležitosti? 

Vidím je v tom, co mi dnes jako pacientovi ve zdravotnictví chybí. Aby se o mě během léčby někdo postaral od začátku až do konce, abych se cítil, že se se mnou zachází jako s klientem a že i v tomto odvětví si váží mě a mého času. Je to pořád jen proces: klient přijde, něco potřebuje a chce to nejlepší. Že už je pryč doba, kdy přijdu do ordinace, kde čekám i několik hodin na vyšetření, a pak jsem v celém systému naprosto ztracen. Chtěl bych se inspirovat těmi nejlepšími věcmi z jiných odvětví, takovými, které se neustále rozvíjí a zlepšují. Ať jsou to banky, e-shopy, obchodní řetězce nebo např. autoservis. Jsem člověk, který vyrostl v prostředí bank v odděleních zákaznických servisů, takže já se snažím na společnost vždy dívat pohledem zákazníka, protože kvůli němu to děláme, díky jeho penězům, byť zde zatím zprostředkovaně přes jiné subjekty – zaměstnavatele, zdravotní pojišťovny. Příležitost je určitě i v nástrojích, které přineslo 21. století: vzdálená komunikace, on-line služby, přenos dat a digitalizace, telemedicína.

Připravujete strategii naší skupiny. Jak to uděláme, aby to nebyla jen „pražská strategie“? 

Jdeme budovat proklientský koncept, což je primárně o aktivní akvizici klientů a péči o ně. Díváme se na rozšiřování EUC i na nové lokality a na možnost poskytování prémiové péče mimo Prahu a Brno. Předtím je ale nutná podmínka nastavení produktu, cen a sjednocení procesů. Není to o centrále, je to o lékařích a sestrách, recepcích (call centru), oni jsou nositelé produktů. Oni prodávají, oni jsou v kontaktu se zákazníkem. Já například hrozně rád používám služby e-shopu Amazon a vůbec neznám lidi, kteří u nich dělají BD, kteří to řídí, ale jsem vždy naprosto spokojen. A jednám s těmi, kdo komunikují se zákazníky. Stejně tak lidé chodí rádi do konkrétní restaurace ne proto, že znají majitele, ale že jim tam chutná, je tam příjemné prostředí a je tam super obsluha – takže opět jsou nositeli produktu lidé „v poli“ – kuchař, číšník. Takže každý doktor, každá sestra, každý pracovník recepce je nositelem strategie a tváří EUC směrem k zákazníkovi, ne já v BD nebo moji kolegové zde. Sebelepší strategie nezafunguje, když se zákazník nesetká se skvělou službou a úsměvem na recepci či v ordinaci. To platí úplně stejně ve zdravotnictví, stejně jako v hotelu či v restauraci. Úsměv na place je důležitější než strategie v zázemí.

Máš velké zkušenosti ze zahraničí. Kde bychom se mohli podle tebe inspirovat a proč? 

Mám zkušenosti ze zahraničí z relativně dost zemí, ale z jiných oblastí. Budu se snažit se inspirovat dobrými věcmi z jiných oborů, protože přicházím z jiných oborů. Mám zkušenosti z financí a gastro, zároveň mě baví mobilní komunikace, sociální sítě a zároveň se i porozhlížet po tom, co se dělá dobře ve zdravotnictví ve vyspělých zemích ve světě. První měsíc jsem s týmem strávil právě analýzou této oblasti a máme již několik konkrétních nápadů. Obecně jsou to skandinávské země či některé země v západní Evropě. Z jiných oborů se budu inspirovat firmami, které mají rozsáhlou síť, dobrý produkt a dobře servisují zákazníky. V jakémkoliv oboru, v jakémkoliv produktu se dá vždy něco zlepšovat.

Proč jsi přišel do EUC? Co tě nejvíce zaujalo?

Jan Blaško, znám ho, uznávám a respektuji ho. Také mi umožnil vzít si s sebou tým. I když jsem se nenudil, řekl jsem si, že zkusím něco v novém oboru. Jako jsem si to řekl již dvakrát v minulosti. Už jednou jsem šel do nového oboru a docela se to povedlo, tak snad se mi to povede i teď. Přišel jsem coby externí člověk z podnikatelského prostředí a tento pohled si budu chtít nadále uchovat. A také jsem si vždy s respektem říkal, že zdravotnictví se dá dělat lépe z pohledu klienta. Chci to spolu s lidmi v EUC zkusit.

Jak relaxuješ? Co tě baví?

Nejvíc mě baví moje rodina – manželka a děti. Klišé, ale je to tak. S nimi nejraději trávím čas. A úplně nejlépe je mi v horách. Docela hodně sportuju a obecně mám rád pohyb. Rád cestuju a jsem naprosto fanatickým fanouškem jednoho konkrétního státu v USA (Colorado) a jeho hokejového týmu. Mám hodně rád hudbu, film, vesmír – astrofyziku, začal jsem se amatérsky věnovat fotografii a chci se vrátit ke svému dětskému koníčku – modelářství (i díky synovi). 

Jan Běhounek vystudoval VŠE, obor pojistné matematiky na fakultě statistiky a informatiky, poté pracoval v bance GE na různých pozicích v oddělení provozu, kde začínal jako team leader na úvěrovém oddělení, poté jako projektový manažer implementačních projektů, které souvisely s digitalizací a implementací nových komunikačních nástrojů pro zákazníky. V roce 2003 působil jako Risk Manager na centrále GE Card Services v USA, Cincinnati, kde se věnoval segmentacím zákazníků a riskovým strategiím, po návratu z USA pracoval nejprve jako manažer úvěrového oddělení a klientského servisu, pak jako senior manažer provozu se zodpovědností za oddělení pohledávek všech divizí GE v ČR a SR. Po odchodu z GE založil svou vlastní společnost CollectionsPro, která se zabývala poradenstvím v oblasti nastavování procesů provozu a vymáhání pohledávek v bankovních institucích v oblasti střední a východní Evropy. Po vstupu strategického partnera se společnost začala zaměřovat i na nákup a správu velkých pohledávkových portfolií v rámci ČR. Po odchodu z CollectionsPro se do dnešního dne částečně věnuje financím v oblasti fúzí a akvizice a projektům v oblasti pohledávek. Je majitelem řetězce rychlého občerstvení Rancheros, které v roce 2016 obsloužilo přes 250 000 zákazníků a dosáhlo tržeb v řádu desítek milionů Kč. V této společnosti měl na starost oblast cenové strategie a rozvoj společnosti a jejích produktů.

Související články

Více článků

Teď mám svůj život, to jsem dřív neměla

Líbí se mi, jak fungujeme lidsky

Jako zaměstnanec mám daleko víc času na medicínu

Do klidnějších vod jsem měl odejít dřív