01. srpna 2019 Zdraví a životní styl

Chcete si prodloužit život? Můžete. Téměř o deset let

Pohyb ve formě pravidelně prováděného sportu zpomaluje procesy stárnutí a prodlužuje délku života. Závisí ale dlouhověkost i na tom, jakou fyzickou aktivitu člověk provozuje? Nové důkazy ukazují, že zřejmě ano.

Výsledky 25 let trvající studie u 8 577 obyvatel města Kodaně v Dánsku naznačují, že prodloužení života pravidelným sportem může být docela dramatické. Studie publikovaná v renomovaných Mayo Clinic Proceedings sledovala fyzickou aktivitu účastníků ve volném čase, porovnávala skupinu se sedavým režimem se skupinou provádějící konkrétní sport a sledovala úmrtnost – délku života v obou skupinách. Bylo hodnoceno celkem osm typů sportovní aktivity – tenis, badminton, fotbal, jogging, cyklistika, lehké kondiční cvičení, plavání a klubové sportovní aktivity (trenažér chůze/běhu, eliptický trenažér, posilování). Statisticky se autoři pokusili potlačit vliv věku, pohlaví, vzdělání, příjmu a dalších faktorů.

A vítěz? V porovnání se skupinou se sedavým režimem žili hráči tenisu průměrně o 9,7 let déle. I u ostatních, zejména kolektivních sportů, bylo prodloužení života výrazné.

Prodloužení délky života rekreační sportovní aktivitou

Sport / Získané roky života

  • Tenis 9,7
  • Badminton 6,2
  • Fotbal 4,7
  • Cyklistika 3,7
  • Plavání 3,4
  • Jogging 3,2
  • Lehké kondiční cvičení 3,1
  • Klubové aktivity 1,5

„Překvapením bylo, že týmové sporty se jevily lepší nežli individuální, které byly fyzicky třeba i více intenzivní. Velké rozdíly v udávaném prodloužení délky života nešlo přičíst ani délce času strávené cvičením. Právě klubové aktivity s nejdelší dobou tréninku vykazovaly nejnižší přínos k prodloužení života,“ popisuje výsledky průzkumu MUDr. Petr Podroužek, CSc., odborný ředitel EUC Laboratoří. I pokud se analýza soustředila pouze na účastníky s univerzitním vzděláním, pořadí jednotlivých sportů zůstalo nezměněno.

Rozdílnost v prodloužení délky života může být vysvětlena rozdíly ve formě fyzické aktivity u jednotlivých sportů. „Nejlepších výsledků dosáhly sporty vyžadující náhlý velký výdej energie a pohyb celého těla, zatímco sporty typicky prováděné jako kontinuální zátěž, měly výsledky horší. Srovnání výsledků u joggingu (3,2 roku) oproti tenisu (9,7 roků) také může znamenat, že mírná zátěž může být pro prodloužení délky života lepší nežli velká zátěž. Význam mají zřejmě i dobré týmové vztahy a pravidelné setkávání účastníků u týmových sportů,“ doplňuje MUDr. Podroužek.

Již dříve obdobné závěry přinesl British Journal of Sports Medicine v roce 2016 ze sledování 80 000 účastníků a porovnání aktivních sportovců proti skupině se sedavým režimem. I zde bylo shodně zjištěno snížení rizika úmrtnosti o 47 % zejména u týmových sportů – tenisu, badmintonu a squashe.

„Výsledky studií sice nelze shrnout ve smyslu – zde je jasná příčina a jasný důsledek, nelze je ale ani podceňovat. Ukazují nám směr dalšího uvažování a výzkumu v oblasti prodloužení zdravého aktivního života.  A jak se ukazuje – nejlépe s týmovými sporty a s dobrými přáteli,“ uzavírá výsledky dánského průzkumu MUDr. Podroužek, odborný ředitel EUC Laboratoří.

Související články

Více článků

Čím dříve odstraníte přisáté klíště, tím více snižujete riziko nákazy boreliózou

Laboratorní vyšetření pro vegany a vegetariány. Které testy jsou důležité?

Bolest zad nemusí být váš problém

Kinetóza. Jak se připravit na cestování s dětmi