08. června 2020 Pro média Moderní léčba a prevence Zdraví a životní styl

I ve čtyřiceti můžete začít trénovat na půlmaraton

Centrum sportovní medicíny na EUC Klinice Liberec pomáhá profesionálním i amatérským sportovcům v péči o jejich zdraví i kondici. Na to, jakou sportovní aktivitu by doporučili nadšeným amatérským sportovcům, jak je na tom s fyzičkou dnešní mladá generace a co Centrum sportovní medicíny nabízí profesionálním sportovcům, jsme se zeptali MUDr. Zuzany Mottlové, tělovýchovné a sportovní lékařky, a MUDr. Richarda Bíny, internisty a praktického lékaře.

Letos bude asi více Čechů trávit dovolenou doma. Někteří se rozhodnou, že se budou věnovat zdokonalování svých sportovních aktivit. Někteří s nimi možná teprve začnou. Co byste takovým zájemcům mohli doporučit v Centru sportovní medicíny v Liberci?

MUDr. Mottlová: Každý, kdo nikdy pravidelně nesportoval nebo je po velmi dlouhé pauze, by měl začít pomalu, ale pravidelně. Sport by měl volit podle toho, co mu vyhovuje ze zdravotního hlediska a zejména to, co ho baví. Rozhodně to nepřehánět se zátěží a zbytečně nepřeceňovat svoje síly. Mezi vhodné sporty patří jízda na kole nebo běh. Lidem, kteří trpí obezitou a pravidelně nesportují, doporučujeme zejména chůzi. Plavání je vhodným sportem prakticky pro každého.

MUDr. Bína: Ze zdravotního hlediska je také důležité dodržování pitného režimu, tedy doplňovat vodu a minerály, volit vhodný oděv a obuv. Při sportech jako je jízda na kole nebo kolečkových bruslích nezapomenout na přilbu, případně chrániče. U každého sportujícího člověka bez ohledu na to, zda jde o sport na amatérské nebo vrcholové úrovni, je potřeba dát tělu prostor pro regeneraci. Z hlediska vyšetření považujeme za základní sportovní vyšetření tzv. zátěžovou ergometrii.

Kolik takové vyšetření s konzultací stojí a jak dlouho trvá?

MUDr. Bína: Průměrná doba vyšetření bývá okolo 30–40 minut. Závisí na jeho rozsahu. Cena se pohybuje mezi 800–2000 Kč bez vyšetření krve. Samotný zátěžový test, kdy sledujeme, jak srdce a oběh reagují na zvyšující se zátěž, může trvat 12 minut. Před ním probíhá rozhovor, kdy zjišťujeme rodinnou, osobní a sportovní anamnézu a další informace důležité pro následný průběh vyšetření.

MUDr. Mottlová: Před testem je třeba klienta vyšetřit tzv. od hlavy k patě – tj. měříme fyziologické funkce v klidu, měříme výšku, váhu, lékař vyšetřuje srdce nejprve poslechem. Následuje klidové EKG a pak zátěžové EKG – to už je v rámci zátěžového testu. Metodou bioelektrické impedance zjišťujeme, jak je na tom klient s tukem, svaly, jaké je jejich rozložení v těle a podobně.

Centrum vyšetřuje i profesionální sportovce

Je potřeba se k vám objednat? Jak moc dopředu? Chodí k vám pak lidé i na kontroly?

MUDr. Mottlová: Ano, vždy je potřeba se objednat. Naše centrum vyšetřuje řadu profesionálních nebo organizovaných sportovců. Vyšetřujeme i záchranáře, hasiče. Je tedy třeba prohlídku vždy předem naplánovat. Většina sportovců k nám chodí na pravidelné kontroly obvykle 1x za rok, stejně tak to bývá s prohlídkami pro výkon náročných povolání.

Věnujete se i sportovním oddílům, profesionálním sportovcům. Jaká je s nimi spolupráce?

MUDr. Bína: Ano, věnujeme se i profesionálům, zejména hokejistům a fotbalistům. Spolupráce je někdy složitější, protože nás občas tlačí termíny, ale vždy to zvládneme. Pečujeme například o Bílé Tygry Liberec.

Jaké typy vyšetření či konzultací u vás nejčastěji poptávají?

MUDr. Mottlová: Nejčastěji jde o zátěžový test na kole. Toto vyšetření převažuje u dětí nebo amatérských sportovců. U profesionálů je to nejčastěji zátěžová spiroergometrie také buď na kole nebo běhátku (slangový výraz pro běhací pás). Toto vyšetření je podstatně komplexnější.

MUDr. Bína: Sportovcům a jejich trenérům jsme pak na jeho základě schopni sdělit důležité informace nejen o aktuálním zdravotním stavu, ale výsledky tvoří i podklad pro vedení tréninků tak, aby docházelo k dalšímu rozvoji sportovce. Zjednodušeně řečeno – trenér dostane informace, na jejichž základě pak může sestavit svěřenci tréninkový plán.

Jakým dalším skupinám klientů můžete pomoci?

MUDr. Mottlová: Pomoci můžeme prakticky každému, kdo se sportu chce věnovat nebo věnuje na jakékoli úrovni.

Jak ze své praxe hodnotíte fyzickou zdatnost české populace?

MUDr. Mottlová: To je velmi složitá otázka. Na jedné straně vidíme sportovce i z řad amatérů, kteří dosahují výborných výsledků srovnatelných s profesionály. Na straně druhé vídáme hodně sportujících dětí trpících nadváhou nebo dokonce obezitou. Tam bývá častým problémem stravování. Mnoho lidí si myslí, že pravidelný pohyb v prevenci obezity stačí, ale opak je pravdou. Správně nastavený jídelníček je základ. U dětí je důležitý i správně zvolený sport z fyziognomického hlediska.

Dnešní generace na cestě k chronickým onemocněním

Jak je na tom mladá generace?

MUDr. Mottlová: Rozhodně ne tragicky, ale určitě by to mohlo být lepší. Bohužel je dávno pryč doba, kdy děti běhaly denně venku a nebyl pro ně problém přeskočit na hodině tělocviku kozu. Hýbaly se tak nějak přirozeně. Dnešní generace více sedí u elekroniky, kde se sice rozvíjí jinak, ale z hlediska celkové fyzické kondice je to spíše cesta k chronickým onemocněním nadváhou počínaje, diabetem a metabolickým syndromem konče. To vše postihuje každý orgán, na který si vzpomenete.

MUDr. Bína: Dalším neduhem dnešní doby, resp. dnešních rodičů, je vystavování dětí jednostranné zátěži, což vede k nesourodému vývoji nejen pohybového aparátu. Do cca 12 let dítěte je pro tělo nejvhodnější všestranný rozvoj.

Co doporučíte tomu, kdo se právě rozhodl, že bude o svou fyzickou schránku více pečovat? Je mu lehce přes 40, sportu se kdysi věnoval, ale teď tak 10 let jenom intenzivně pracoval za kancelářským stolem.

MUDr. Mottlová: Deset let je velmi dlouhá pauza. Určitě je třeba si uvědomit, že každá změna začíná v naší hlavě. Zní to jako fráze, ale skutečně je to tak. Vrcholoví sportovci z nás v tomto případě už nebudou. Nicméně i ve 40 můžete začít trénovat třeba na půlmaratón. Možné je vše, ale s rozumem, to znamená stanovovat si reálné cíle a hlavně vytrvat. Vybrat si sport, který člověka baví a naplňuje, jinak s ním brzy skončíte. Vyšetření u sportovního lékaře je jistě na místě, aby došlo k vyloučení onemocnění srdce a oběhu nebo některých chronických onemocnění. Sportovní lékař zároveň určí tzv. tréninkové zóny (intervaly) a poučí klienta o tom, jak by měl jeho trénink podle aktuálních výsledků vypadat.

MUDr. Bína: Ruku v ruce se sportem jde správné a pravidelné stravování, neméně důležité je dopřát si regeneraci (třeba saunu nebo masáže). Velmi důležité je poslouchat vlastní tělo, které vždy včas upozorní, když se něco děje. Někdy i špatná volba obuvi nebo sedla na kolo může nadělat hodně neplechy, která vás od pohybu rychle odradí. A když si nevíte rady, je opět na místě navštívit odborníka.        

 

 

Související články

Více článků

Chcete mít jistotu, že sportujete zdravě?

Mamocentra zdravotnické skupiny EUC se společně s CrossCafe zapojila do prevence rakoviny prsu

ŽENY ŽENÁM 2019 Liberec

Kinetóza. Jak se připravit na cestování s dětmi