08. června 2020 Pro média Moderní léčba a prevence Zdraví a životní styl

I ve čtyřiceti můžete začít trénovat na půlmaraton

Centrum sportovní medicíny na EUC Klinice Liberec pomáhá profesionálním i amatérským sportovcům v péči o jejich zdraví i kondici. Na to, jakou sportovní aktivitu by doporučili nadšeným amatérským sportovcům, jak je na tom s fyzičkou dnešní mladá generace a co Centrum sportovní medicíny nabízí profesionálním sportovcům, jsme se zeptali MUDr. Zuzany Mottlové, tělovýchovné a sportovní lékařky, a MUDr. Richarda Bíny, internisty a praktického lékaře.

Letos bude asi více Čechů trávit dovolenou doma. Někteří se rozhodnou, že se budou věnovat zdokonalování svých sportovních aktivit. Někteří s nimi možná teprve začnou. Co byste takovým zájemcům mohli doporučit v Centru sportovní medicíny v Liberci?

MUDr. Mottlová: Každý, kdo nikdy pravidelně nesportoval nebo je po velmi dlouhé pauze, by měl začít pomalu, ale pravidelně. Sport by měl volit podle toho, co mu vyhovuje ze zdravotního hlediska a zejména to, co ho baví. Rozhodně to nepřehánět se zátěží a zbytečně nepřeceňovat svoje síly. Mezi vhodné sporty patří jízda na kole nebo běh. Lidem, kteří trpí obezitou a pravidelně nesportují, doporučujeme zejména chůzi. Plavání je vhodným sportem prakticky pro každého.

MUDr. Bína: Ze zdravotního hlediska je také důležité dodržování pitného režimu, tedy doplňovat vodu a minerály, volit vhodný oděv a obuv. Při sportech jako je jízda na kole nebo kolečkových bruslích nezapomenout na přilbu, případně chrániče. U každého sportujícího člověka bez ohledu na to, zda jde o sport na amatérské nebo vrcholové úrovni, je potřeba dát tělu prostor pro regeneraci. Z hlediska vyšetření považujeme za základní sportovní vyšetření tzv. zátěžovou ergometrii.

Kolik takové vyšetření s konzultací stojí a jak dlouho trvá?

MUDr. Bína: Průměrná doba vyšetření bývá okolo 30–40 minut. Závisí na jeho rozsahu. Cena se pohybuje mezi 800–2000 Kč bez vyšetření krve. Samotný zátěžový test, kdy sledujeme, jak srdce a oběh reagují na zvyšující se zátěž, může trvat 12 minut. Před ním probíhá rozhovor, kdy zjišťujeme rodinnou, osobní a sportovní anamnézu a další informace důležité pro následný průběh vyšetření.

MUDr. Mottlová: Před testem je třeba klienta vyšetřit tzv. od hlavy k patě – tj. měříme fyziologické funkce v klidu, měříme výšku, váhu, lékař vyšetřuje srdce nejprve poslechem. Následuje klidové EKG a pak zátěžové EKG – to už je v rámci zátěžového testu. Metodou bioelektrické impedance zjišťujeme, jak je na tom klient s tukem, svaly, jaké je jejich rozložení v těle a podobně.

Centrum vyšetřuje i profesionální sportovce

Je potřeba se k vám objednat? Jak moc dopředu? Chodí k vám pak lidé i na kontroly?

MUDr. Mottlová: Ano, vždy je potřeba se objednat. Naše centrum vyšetřuje řadu profesionálních nebo organizovaných sportovců. Vyšetřujeme i záchranáře, hasiče. Je tedy třeba prohlídku vždy předem naplánovat. Většina sportovců k nám chodí na pravidelné kontroly obvykle 1x za rok, stejně tak to bývá s prohlídkami pro výkon náročných povolání.

Věnujete se i sportovním oddílům, profesionálním sportovcům. Jaká je s nimi spolupráce?

MUDr. Bína: Ano, věnujeme se i profesionálům, zejména hokejistům a fotbalistům. Spolupráce je někdy složitější, protože nás občas tlačí termíny, ale vždy to zvládneme. Pečujeme například o Bílé Tygry Liberec.

Jaké typy vyšetření či konzultací u vás nejčastěji poptávají?

MUDr. Mottlová: Nejčastěji jde o zátěžový test na kole. Toto vyšetření převažuje u dětí nebo amatérských sportovců. U profesionálů je to nejčastěji zátěžová spiroergometrie také buď na kole nebo běhátku (slangový výraz pro běhací pás). Toto vyšetření je podstatně komplexnější.

MUDr. Bína: Sportovcům a jejich trenérům jsme pak na jeho základě schopni sdělit důležité informace nejen o aktuálním zdravotním stavu, ale výsledky tvoří i podklad pro vedení tréninků tak, aby docházelo k dalšímu rozvoji sportovce. Zjednodušeně řečeno – trenér dostane informace, na jejichž základě pak může sestavit svěřenci tréninkový plán.

Jakým dalším skupinám klientů můžete pomoci?

MUDr. Mottlová: Pomoci můžeme prakticky každému, kdo se sportu chce věnovat nebo věnuje na jakékoli úrovni.

Jak ze své praxe hodnotíte fyzickou zdatnost české populace?

MUDr. Mottlová: To je velmi složitá otázka. Na jedné straně vidíme sportovce i z řad amatérů, kteří dosahují výborných výsledků srovnatelných s profesionály. Na straně druhé vídáme hodně sportujících dětí trpících nadváhou nebo dokonce obezitou. Tam bývá častým problémem stravování. Mnoho lidí si myslí, že pravidelný pohyb v prevenci obezity stačí, ale opak je pravdou. Správně nastavený jídelníček je základ. U dětí je důležitý i správně zvolený sport z fyziognomického hlediska.

Dnešní generace na cestě k chronickým onemocněním

Jak je na tom mladá generace?

MUDr. Mottlová: Rozhodně ne tragicky, ale určitě by to mohlo být lepší. Bohužel je dávno pryč doba, kdy děti běhaly denně venku a nebyl pro ně problém přeskočit na hodině tělocviku kozu. Hýbaly se tak nějak přirozeně. Dnešní generace více sedí u elekroniky, kde se sice rozvíjí jinak, ale z hlediska celkové fyzické kondice je to spíše cesta k chronickým onemocněním nadváhou počínaje, diabetem a metabolickým syndromem konče. To vše postihuje každý orgán, na který si vzpomenete.

MUDr. Bína: Dalším neduhem dnešní doby, resp. dnešních rodičů, je vystavování dětí jednostranné zátěži, což vede k nesourodému vývoji nejen pohybového aparátu. Do cca 12 let dítěte je pro tělo nejvhodnější všestranný rozvoj.

Co doporučíte tomu, kdo se právě rozhodl, že bude o svou fyzickou schránku více pečovat? Je mu lehce přes 40, sportu se kdysi věnoval, ale teď tak 10 let jenom intenzivně pracoval za kancelářským stolem.

MUDr. Mottlová: Deset let je velmi dlouhá pauza. Určitě je třeba si uvědomit, že každá změna začíná v naší hlavě. Zní to jako fráze, ale skutečně je to tak. Vrcholoví sportovci z nás v tomto případě už nebudou. Nicméně i ve 40 můžete začít trénovat třeba na půlmaratón. Možné je vše, ale s rozumem, to znamená stanovovat si reálné cíle a hlavně vytrvat. Vybrat si sport, který člověka baví a naplňuje, jinak s ním brzy skončíte. Vyšetření u sportovního lékaře je jistě na místě, aby došlo k vyloučení onemocnění srdce a oběhu nebo některých chronických onemocnění. Sportovní lékař zároveň určí tzv. tréninkové zóny (intervaly) a poučí klienta o tom, jak by měl jeho trénink podle aktuálních výsledků vypadat.

MUDr. Bína: Ruku v ruce se sportem jde správné a pravidelné stravování, neméně důležité je dopřát si regeneraci (třeba saunu nebo masáže). Velmi důležité je poslouchat vlastní tělo, které vždy včas upozorní, když se něco děje. Někdy i špatná volba obuvi nebo sedla na kolo může nadělat hodně neplechy, která vás od pohybu rychle odradí. A když si nevíte rady, je opět na místě navštívit odborníka.        

 

 

Související články

Více článků

Také důslednou hygienou rukou můžete předejít zažívacím potížím

Chcete mít jistotu, že sportujete zdravě?

Mamocentra zdravotnické skupiny EUC se společně s CrossCafe zapojila do prevence rakoviny prsu

ŽENY ŽENÁM 2019 Liberec