Osamění, smutek – co dělat, abyste nebyli osamělí?

02. srpna 2023

Osamění, smutek – co dělat, abyste nebyli osamělí?

Není osamění jako samota. Zatímco situace, kdy programově vyhledáme samotu, abychom si od společnosti odpočinuli, osamění není přirozená volba. Člověk je opuštěný, chybí mu kontakty, sounáležitost, což při dlouhodobém stavu vede ke smutku a dalším negativním emocím.

Plánovaná samota je ideální příležitostí urovnat si myšlenky a načerpat síly na další společenské aktivity. Je to čas, který cíleně chceme sami pro sebe, ať už pro koníčky anebo třeba k nicnedělání. Každý potřebuje čas od času vypnout. Diametrálně odlišný stav je osamění. Život bez kontaktů a společenských vazeb. Osamělý člověk samotu nevolí dobrovolně, naopak strádá nedostatkem sociálních kontaktů.

 

Osamění dočasné a trvalé


Někdy jsme osamělí při přestěhování se do cizího města, při změně zaměstnání. Náhle nemáme dostatek známých, se kterými bychom mohli zkusit navázat bližší kontakty. Po nějaké době se může podařit zapojit se do sociálních sítí a vztahů a po počátečním období aklimatizace si tyto vztahy vybudujeme. Jsou jedinci, kteří s navazováním vztahů mají problémy, neumí si známé, kamarády a přátelé najít, i když se snaží. Osamocený se proto může cítit i člověk, který je obklopený spoustou lidí a stále s někým komunikuje. Všechny tyto vztahy jsou pouze formální a oficiální. Mimo zaměstnání je zcela osamělý. 

 

Pocit osamění provází smutek


Emoce, která velmi často stav osamělosti provází, je smutek. Přichází ve chvílích, kdy naše mysl usoudí, že už není důvod bojovat, protože nemůžeme stav věcí ovlivnit. Je to jakási obranná reakce organismu, aby dokázal zpracovat stres a vrátil život do běžných kolejí. Když se to nedaří, smutek neodeznívá a zhoršuje kvalitu života i zdraví (dlouhodobý smutek vyvolává některé nemoci a oslabuje imunitu). Může se stát trvalou emocí, provází ho nechutenství, nespavost, ztráta energie a může přejít v deprese a úzkosti.

Foto: Unsplash.com

 

Co dělat, abychom nebyli osamělí?

  • Mějte své blízké a přátele rádi jako sebe sami: ne víc, ne míň. Obě varianty vás postupně připraví o přátele i o vlastní identitu.
  • Neupínejte se jen na jednoho člověka, jeden cíl. Mějte víc přátel, blízkých osob, víc plánů. Lidé ze života odcházejí, cíle se nemusí podařit splnit. Je třeba mít stále nějaké vize a lidi kolem sebe.
  • Věnujte se nějakému koníčku, činnosti. Upleťte oblečky pro panenku holčičce od sousedů, nabídněte sousedovi pomoc na zahradě nebo venčení psa, když bude na dovolené.
  • Řekněte si o pomoc, sousedům, kolegům v práci. Nestyďte se projevit osamění, budete možná překvapení, třeba lidé kolem vás vůbec netuší, že potřebujete pomoci.
  • Neodmítejte ty, o kterých si myslíte, že nejsou ideální. Ani vy takový/taková nejste.
  • Neodsuzujte on-line seznamky, můžou vám přinést nečekané přátelství.
  • Po rozchodu či ztrátě blízkého si dejte čas, aby bolest odezněla. Nechtějte okamžitou náhradu, to nefunguje.
  • Věřte, že přátelství může přijít nečekaně, aniž byste se snažili.

 

Rada psychologa

Když se cítíte osamělí a smutní delší dobu, vnitřně vás vaše situace sžírá a nevidíte východisko, je třeba o vašem stavu mluvit. Když není po ruce nikdo blízký, vyhledejte odborníka. Když vám nebude vyhovovat individuální terapie, existují skupinová sezení lidí s podobnými problémy. Možná právě v nich čeká šance na změnu.

Obrátit se můžete také na odborníky z kliniky EUC.

Lékaři a ordinace EUC

Často kladené otázky

Plánovaná samota je dobrovolný čas strávený o samotě, zatímco osamění je stav nedostatku sociálních kontaktů a sounáležitosti.

Příčiny osamění mohou být přestěhování do nového místa, změna zaměstnání, obtíže s navazováním vztahů nebo ztráta blízké osoby. Smutek může být spojen s pocitem bezmoci a nejistoty.

Mezi způsoby, jak překonat osamění, patří mít více blízkých osob a přátel, rozvíjet různé zájmy a koníčky, požádat o pomoc a neodsuzovat ostatní, a také věřit, že nová přátelství mohou přijít nečekaně.

Související články